Het is net Discovery Channel - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van mirte en nico - WaarBenJij.nu Het is net Discovery Channel - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van mirte en nico - WaarBenJij.nu

Het is net Discovery Channel

Door: mirte en nico

Blijf op de hoogte en volg mirte en nico

05 Maart 2008 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Inmiddels zijn we gewoon weer 'thuis' in Bronkhorstspruit. Zondag zijn we echter terug gekomen van een tien-daagse trip door Botswana. Om de geruchten stroom over 'ze hebben alleen maar vakantie' gelijk een halt toe te roepen, we moesten wel mee. verderop zullen we wel uitleggen waarom.
Na ons laatste bericht hebben we ons programma door kunnen zetten zoals gepland. Halverwege de week kregen we daarbij ook nog bezoek van Anne en Rob. Via hun zijn we met Sizanani in contact gekomen. Zij hebben hier vorige jaar vrijwilligers werk gedaan. In totaal zijn ze nu zo'n 14 maanden(!) op het afrikaanse continent geweest. Het was erg leuk dat ze nog even langs kwamen en vanaf hier voor hen nog veel succes met het oppakken van jullie leven in Nederland!

maar goed, afgelopen week waren we dus in Botswana...
Waarom?
Charissa (ons nederlandse huisgenootje) moest het land uit, omdat haar visum zou verlopen. En om dat nou alleen te doen is ook zo wat. Daarom hebben we van de nood maar een deugd gemaakt en zijn we op een kleine vakantie gegaan. De grap is overigens dat toen we bij de grens terug naar Zuid-Afrika stonden haar visum bijna niet werd verlengt en we dus eigenlijk voor niets op reis waren gegaan…

De Geit, de koe en de ezel
Botswana is feitelijk een rijker land dan Zuid-Afrika. dat wil echter niet zeggen dat de wegen ook beter zijn...in het afrikaans noem je het slaggate, in het Nederlands noem je het gewoon complete kraters in het wegdek!of de weg houd gewoon even op, kan natuurlijk ook. Daarbij lopen er ook hele kuddes koeien, geiten en ezels langs de weg! Kortom het begrip ‘snelweg’ geeft een iets andere indruk als je in Botswana bent. Onderweg hebben we een auto gezien die een ezel vol had aangereden (die beesten lopen ook niet weg maar blijven gewoon lekker op de weg staan). De ezel was dood en het zelfde kon je eigenlijk wel zeggen van de auto. Als je dat ziet hoef je in ieder geval niet meer zo nodig 120 te rijden.

“DE” grote bak water
Na een tussenstop zijn we in het noorden van Botswana belandt. Vanaf hier hebben we een tripje gemaakt naar de beroemde Victoria Falls. De Falls liggen in Zimbabwe, dus we moesten ‘weer’ een grens over. Het gaat hier net iets anders dan in Europa. Je gaat naar het eerste loket, krijgt een papiertje. Eerste stop is nog in Botswana, uitstappen eerste loket papiertje ophalen, netjes invullen en weer terug om het te laten controleren. Stempeltje erop en je kan naar volgende loket. Daar weer paspoorten laten zien en papiertje mee krijgen voor de auto. Nee nog niet naar de auto want eerst naar het volgende loket om op dat papiertje ook nog een stempeltje te krijgen. Vervolgens rij je naar de poort, geef je het papiertje af en denk je dat je door kan rijden. Nee hoor! Nog geen vijftig meter verder is daar de zimbabwaanse overgang en begint het hele riedeltje weer over nieuw. We gingen de zelfde dag nog terug dus we weten onze paspoort nummers ongeveer uit ons hoofd nu.
Heel wat gedoe maar het was het zeker waard! Voordat je de falls ziet, moet je eerst een stukje lopen. Je hoort, voelt en ruikt het water al, maar je ziet nog niets. Dit maakt dat de spanning bij ons steeds hoger werd. En dan kom je het hoekje om…wauw! Wat een hoop water en met wat een snelheid valt het naar beneden. Het gaat zo hard, dat je zelf helemaal doorweekt raakt van al het water dat weer omhoog spat (en wij waren naturlijk zo koppig om de poncho’s die in het begin aangeboden worden af te slaan..).Het filmpje dat we gemaakt hebben is dan ook van het rustigere gedeelte, want in het andere stuk is het onmogelijk om uberhaupt je camera te pakken.

Net als in de film
Na alle indrukken van de falls, een dagje dieren spotten in Chobe national park. Dit is een geweldig natuurreservaat, met een enorme populatie olifanten. We zullen jullie niet te veel vervelen met hoe mooi het wel niet is om die dieren van zo dichtbij, in het echt, mee te maken, maar het is echt fantastisch! Een nijlpaard is echt enorm groot en een hele kudde olifanten zeer indrukwekkend. We voelde ons echt alsof we in een documantaire van discovery film ofzo zaten, zo dichtbij. Misschien dat het tweede filmpje jullie een beetje een idee kan geven, het was werkelijk heel mooi.

Leuk zo’n braai
In ons vorige bericht hebben we het al eens over een braai gehad. Even voor de duidelijkheid daarmee bedoelen we barbequen. In Botswana hebben we ook verschillende keren het idee gehad om te braaien. Het is nu alleen regenseizoen…weten we ook gelijk waarom dat land zo groen is.

Weer thuis
Zondag avond waren we terug en Maandag konden we gelijk weer lekker aan de slag.
De kinderen blij en wij ook want we merken dat het programma steeds beter loopt.
Volgende keer dus weer meer over de kinders. Nu gaan we uit eten ter ere van Mirte haar verjaardag!

• 06 Maart 2008 - 06:54

Clemens:

Wat hebben jullie weer mooie dingen beleeft. We zijn echt jaloers maar ben wel blij dat jullie weer gezond "thuis"gekomen zijn.
    Ovet 7 weken zien we jullie. Doei

• 06 Maart 2008 - 09:08

Anne En Rob:

Hey Nico en Mirte,

Wat een gave verhalen om te lezen en leuke filmpjes. Het begint weer te kriebelen bij ons :)....
    Succes weer met werken en geef alle kids een dikke knuffel van ons.

Groetjes Rob en Anne

• 06 Maart 2008 - 09:35

Astrid:

Wat geweldig allemaal, die olifanten zijn echt fantastisch! Nou nog de giraffen.
    Is het uiteindelijk wel gelukt met de visum van Charissa?

Voor alle site-lezers; vanavond is de ontknoping van wie is de mol? Ik heb alles voor Nico en Mirte opgenomen, dus scp niet per ongeluk (of express) verklappen wie het nou is!!

• 06 Maart 2008 - 09:59

Margoootje:

Heej schatjes,

Sjee wat een avonturen. Visum is altijd lastig en een heleboel geregel voordat je ergnes bent. Ook voor jullie zo te lezen. Tja beter 5 x controleren dan gevaarlijke stropers in een gebied laten HAHA :-)

En WAUWY: 'The Victoria Falls' oh, daar kun je alleen maar van dromen! Die zie je altijd in rapportages op TV en jullie zijn er geweest! Echt prachtig Jullie zien er gelukkig uit! En als jullie gelukkig zijn, ben ik gelukkig en dan is iedereen gelukkig!

Dit liedje kwam in me op toen ik de titel van het berichtje zag:
    "You and me baby ain't nothin' but mammals. So let's do it like they do
    on the Discovery Channel"

Dame en heer, het is mij een grote eer weer een PRACHTIG verhaal van jullie te mogen lezen. Geniet met volle teugen.

Ik ga 10 daagies op wintersport morgen, dus het kan zijn dat je effe niet zo veel van me hoort.

Dikke smakkerd!
    Liefs en een kroel voor jullie duifjes!

Margoootje

• 06 Maart 2008 - 12:30

Helma:

Hoi. Ik ben Helma van Kruijsbergen en op dit moment bezig met mijn afstudeerscriptie over Zuid-Afrika. Hiervoor ben ik op zoek naar mensen die mijn korte enquête willen invullen. Ik ben op zoek naar mensen die in 2007 of 2008 naar Zuid-Afrika zijn geweest / nog gaan. Het zijn een aantal vragen over het plannen van de reis, vervoer, mogelijke excursies etc. De enquête is te vinden via deze link: www.thesistools.com/?qid=44871&ln=ned
    Alvast heel erg bedankt.

• 06 Maart 2008 - 16:11

Vivian:

Hey Mirt en Nico!
    Wat een verhaal weer, gelukkig dat jullie niet met de eend zijn gegaan!! Of had ie de reis wel overleeft? Ik krijg van mijn zus net een filmpje dat ze aan het zwemmen is met een olifant, van jullie een filmpje van een hele olifantenstam in het water...overal lijken olifanten te zijn! Fijn dat jullie er lekker even tussenuit gegaan zijn, jullie werken er hard genoeg voor toch!! Werkse maar weer dan deze week en blijven genieten he!!

dikke kus Vivian

• 06 Maart 2008 - 18:32

Erna:

Hoi Nico en Mirte,
    Mirte allereerst alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Wauw, wat een waterval, zeg. Wat lijkt me dat een schitterende, overdonderende ervaring om daar in de buurt te staan. En inderdaad, wij horen nu nog niet eens iets. Kun je nagaan. Blijf genieten!!! Deze ervaringen pakken ze jullie nooit meer af!! Leuk om jullie foto's te zien.
    Groetjes Erna

• 06 Maart 2008 - 19:15

Ilona:

Heey kanjers,
    Wat is dit errug mooi om te zien zeg,
    Mirte mop van harte nog vele jaren en dikke kus,
    Veel liefs Iloon,
    XXX

• 06 Maart 2008 - 19:24

Ome Ad En Tante Truu:

Mirte nog van harte gefeliciteerd met je
    verjaardag nog heel veel gezonde jaartjes erbij groetjes van ome ad en
    tante truus veel succes met jullie werk
    doei

• 07 Maart 2008 - 09:56

Judith:

lieve nicht en aanverloofde neef,
    wat heerlijk om jullie avonturen mee te beleven. Ik ben natuurlijk meteen aan het mijmeren, it brings back memories. Gaaf hoor. En grappig als je bedenkt vanachter welke computer ik dit meebeleef.
    Ik vind het echt super wat jullie doen, geniet er volop van en pas goed op jezelf en elkaar (maar ik geloof dat dat wel lukt..?!!)
    Dikke Afrika-knuffel,
    nicht Judith

• 07 Maart 2008 - 15:13

Ome Harry:

Wat de watervallen betreft zo hebben wij ze natuurlijk niet gezien maar de rest is heel herkenbaar.Het is heel indrukwekkend als je al die wilde beesten zo dicht kan benaderen.En ja Mirte gefeliciteert met je verjaarag geniet van al het moois nu jullie er zijn.groetjes

• 09 Maart 2008 - 11:30

Ellen:

JALOERS!!!!!

• 09 Maart 2008 - 14:23

Marieke:

Ziet er allemaal top uit, hier regent het de hele dag al... heel depressief word je daarvan. Jullie beleven super dingen, succes weer met de kinderen en oh ja mirthe nog van harte met je verjaardag! Over 2 weken familiedag, minder gezellig zonder jullie!
    Ben trots op jullie ga zo door, en een beetje ontspanning mag zeker hoor!

x marieke v Impelen

• 09 Maart 2008 - 18:16

Elise:

Hee Mirte & Nico!

Wat een prachtige verhalen en nog mooiere foto's. Ik vind het superknap wat jullie doen daar en aan de foto's te zien zijn de kids helemaal blij met jullie!

Ik blijf jullie volgen!

Liefs Elise

• 09 Maart 2008 - 20:55

Tonnie:

Hoi Nico en Mirte,
    Mirte nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Terug van skivakantie alles van jullie nog eens bekeken en gelezen. Als ik zo de foto's zie van die kinderen, zijn ze volgens mij heel erg blij met jullie. Het is fantastisch wat jullie daar doen en zo'n buitenkansje als Botswana moet je dan ook met beide handen aanpakken. Succes met de kinderen en blijf genieten.
    Dikke kus

• 10 Maart 2008 - 09:28

Irene:

Wat een mooie verhalen weer!! helemaal geweldig!!
    Oh en mirt, tja ook dit jaar is het weer raak...na een paar dagen kom ik erachter...oh 5 maart, mirte jarig!! dus ik hou de traditie er maar in om je elk jaar te laat te feliciteren!! GEFEILCITEERD!!

kus irene

• 10 Maart 2008 - 16:44

Noortje:

Hallo daar lieve avonturiers!

Wat een cadeautje toch elke keer weer, als ik zie dat er een nieuwe bericht en nieuwe foto's op de site staan, en hoe is het mogelijk, nog mooier dan de vorige keren.

Maar balen zeg, dat jullie wel mee 'moesten' met Charissa, maar goed dat jullie je maar opgeofferd hebben ;) Is af en toe toch ook wel erg lekker om de toerist uit te hangen he? Moet je ook echt doen, nu je er toch bent! Lijkt me ook lekker even weg te zijn, even echt weg van je werk.
    Geweldige foto's en filmpjes! Ik zit dn gewoon te glunderen achter mijn compu omdat ik jullie zo gelukkig zie. Prachtig lijken me die watervallen ook, zo'n natuurgeweld, en de mens hoeft er niets aan te doen, het is al mooi van zichzelf!
    Haha, ik herken jullie wegen uit duizenden, in Colombia kan er ook ineens in het midden van het centrum een taxi vast zitten in een gat zo groot dat een heel wiel er in vast zit.

En al die regeltjes, ook erg herkenbaar, geen wonder dat de mensen daar zo layed-back zijn, je moet wel!

Mooie verhalen van Niels gehoord, ik zie morgen wat foto's!

Verder:

-Mirt, vanavond zitten alle Nederlandse vrouwen, waaronder ik, met chocola en thee klaar voor weer de eerste nieuwe aflevering Grey's Anatomy! Heerlijk! Weet trouwens zeker dat El al die afleveringen al heeft gedownload, dus kan je ze kijken als je terug bent.
    -Nico, gister was supersunday, of zoiets, in ieder geval zouden PSV-Ajax en AZ-Feijenoord worden gespeeld, maar zoals in ons kikkerlandje kan gebeuren staakte de politie en ging het hele feest niet door! Je hebt dus niks gemist wil ik zeggen.

O, bedenk me altijd veel te laat dat ik ook een mail kan sturen als ik zo lang wil kletsen. ;P

Chao en een dikke knuffel!

Noor

• 13 Maart 2008 - 06:35

Amber:

ik heb bandje 6 bij zwemles gehaald. Als jullie terug zijn heb ik denk ik wel mijn zwemdiploma!!:)

• 13 Maart 2008 - 08:09

Astrid Naber:

Hoi hoi,

Wat een leuke verhalen en mooie foto's zeg! Het is goed om te lezen dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Heel veel succes met het programma en ontzettend veel plezier nog daar!

Liefs Astrid

• 13 Maart 2008 - 10:42

Martijn En Ingeborg:

Uiteraard eerst: Mirte, nog van harte gefeliciteerd!!!! Wel bijzonder, jaartje ouder worden in Zuid-Afrika :)

Tjonge, als we die verhalen lezen krijgen we ook kriebels. Wat gaaf zeg! Alleen de foto's al, dus in het echt zal het helemaal indrukwekkend zijn!

Geniet ervan daar, want denk dat de tijd voor jullie ook wel voorbij zal vliegen!
    Hou jullie goed!
    Groetjes, Martijn en Ingeborg

• 16 Maart 2008 - 18:27

Anja:

Hallo kinders,

Afgelopen woensdag is de laatste uitzending van Hello/Goodbye geweest. Jullie zijn dus niet uitgezonden. Anneriek zij al dat we niet emotioneel genoeg waren voor het programma. We hebben in ieder geval de foto's nog.

Dikke kus en tot over 6 weken.

• 18 Maart 2008 - 17:07

Wim En Els:

Fijn te zien dat jullie ook zo genieten van Afrika, Vic Falls , nat tot onder je onderbroek en Botswana Chobe met enorme kuddes olifanten. It brings back good memories.
    Lieve mensen werk ze en geniet van Afrika.
    Liefs Wim en Els

• 23 Maart 2008 - 09:23

Björn En Jorieke:

Heej, wat een belevenissen allemaal, bij deze een vrolijk Pasen.

Groeten en veel succes en plezier

• 24 Maart 2008 - 20:16

Ingeborg & Martijn:

Hallo daar! We hebben vandaag een heel geslaagde familiedag gehad. Iedereen heeft het echt naar zijn zin gehad. Hopelijk hebben jullie ook gezellige dagen achter de rug, het was toch anders nu jullie er vandaag niet bij waren! Veel groetjes, Ingeborg, Martijn en ?.

• 25 Maart 2008 - 10:36

Yvonne & Jos :

Hallo daar in Z-A.
    De afwisseling van met de kinderen omgaan en vrijetijd, combineren jullie wel heel goed. zo'n "baan" wil iedereen wel, niet? Het is leuk te lezen dat de kinderen het ook met jullie toedoen het zo naar de zin hebben en daar gaat het natuurlijk ook om. En voor jullie zelf geeft dat ook weer voldoening.
    Hier zitten we in de sneeuw een graad of 3 4 dus een witte pasen dit jaar. verder gaat het hier best. veel plezier in je "werk" en vrijetijd en geniet er nog van. gr

• 28 Maart 2008 - 16:16

Noor:

kusje voor Mirte en Nico!!!

smmmmmmmakkkkk!!!!

• 01 April 2008 - 13:06

Jory:

Hoi

Via via kom ik op jullie site en heb ik een paar vraagjes. Hopelijk vinden jullie dat niet erg en hebben jullie de mogelijkheid om terug te mailen.

Volgend jaar wil ik graag met een vriendin vrijwilligers werk gaan doen in zuid afrika. We werken allebei met kinderen met een verstandelijke beperking en willen daar in Afrika iets voor beteken. Nu zag ik jullie project wat ons erg leuk lijkt dus ik heb daar wat vraagjes over.

- is het mogelijk om voor anderhalve maand 2 maanden vrijwilligers werk daar te doen.
    - zijn er kosten aan verbonden om daar te komen werken
    - is er mogelijkheden voor een slaapplaats
    - hebben ze behoefte aan materialen om ze daar verder te helpen of geld.

geniet er nog van en hopleijk hoor ik snel iets van jullie

joryvandewaarsenbrug@hotmail.com

groetjes jory